nedeľa, apríla 16, 2006

"Uvolněte se, prosím!" (aneb Kraus vs. Kraus)

to je názov talk show skvelého českého herca i moderátora Jana KRAUSA, ktorú vysiela každý piatok večer ČT1. Sledujem tento program pomerne dlho a viac menej pravidelne. Profesionalita, schopnosť komunikácie, kultivovaný (ostro)vtip a pohotovosť Jana Krausa sú nespochybniteľné, rovnako ako jeho schopnosť dostať niekedy zo svojich hostí také informácie, ktoré pravdepodobne nemali v úvode relácie v úmysle v žiadnom prípade prezradiť.



Ktosi z mojich známych označil JK v tejto relácií za "nechutne vtieravého a otravného"... neviem, možno tak na niekoho pôsobí; ja si skôr myslím, že je to jeho skvelá schopnosť vmanévrovať svojho hosťa presne tam, kam chce on a dokáže to urobiť s takou noblesou a štýlom, že to vo väčšine prípadov ani sám hosť nezaregistruje a dostáva sa často do oblastí, ktorým mal v pláne s najväčšou pravdepodobnosťou sa vyhnúť.



O dokonalú pohodu a celkový "šmrnc" tohto v ČR najúspešnejšieho zábavného programu verejnoprávnej televízie, za ktorý dostal Jan KRAUS cenu "Elsa", sa stará kapelka jeho syna Davida. Trefné live-jingle a skvelá muzika, i keď nie vždy pôvodná... Len tak mimochodom - David KRAUS patril medzi hudobné objavy roka 2002 v ČR a jeho tvorbu označil Jan P.Muchow v tom dobrom slova zmysle za "sadisticky úprimnú" a "šokézní".

Pre mňa však bolo "šokézní" nedávne zistenie, že Markíza, najsledovanejšia(?) TV na Slovensku de facto okopírovala formát tejto úspešnej talk show pretvoriac ju do pigi-odvaru zvaného "Nech sa páči". Dotiahla to do takej "dokonalosti", že ju moderuje Andy KRAUS, ktorý ju považuje za vlastnú late night show, na ktorú sa veľmi tešil :o) A keď copy tak copy - nechýba ani živá kapela. Šéfuje jej Michal GEČEVSKÝ a tuším ešte niekto z kapely Studio Baster´s. Nič proti nemu ani proti jeho kapele, ale jej live-jingle by možno lepšie zvládlo aj nejedno školopovinné dieťa na detskom xylofóne. Pôsobí na mňa asi takým dojmom, ako svojho času pestrá zmes skrachovalých hudobníkov v bare niekdajšieho žilinského hotela Metropol, kde sa schádzali nad ránom červenonosáni a pouličné devuchy, keď došla oproti na stanici držková a kvôli upratovaniu a dezinfekcii zavreli na hodinu staničný bufet.

Neviem, či Markíza odkúpila regulérne formát tejto relácie od sesterskej ČT1 alebo ide skutočne o kópiu a plagiát toho najhrubšieho zrna (ako divákovi-konzumentovi je mi to ale úplne voľné), jedno viem však určite: ak už nie je jej programový menežment schopný vytvoriť skutočne pôvodnú a originálnu reláciu, mal by aspoň poriadne popremýšľať nad jej celkovou koncepciou a hlavne - pouvažovať nad tým, kto by mohol byť pre takýto typ relácie prínosom. A teraz nemám na mysli hostí... Z luftu som schopný vymenovať minimálne päť osobností, ktoré by sa dokázali popasovať s neľahkou úlohou moderátora takéhoto typu relácie o 100% lepšie a aspoň sa priblížiť výkonu Jana Krausa. Presnejšie - dať jej i napriek neoriginalite, svoj štýl a charakter.

Produkcia domácej tvorby je niečo iné ako "poslovenšťovanie". Je to podobné, ako dabovať Funesa do slovenčiny (a on už ani Krampol nie je to "pravé orechové"), čím sa stráca v nenávratne charakter postavy. V tomto prípade relácie. Aj keď sa ťažko porovnáva neporovnávateľné, musia si byť kompetentní vedomí porovnávania týchto dvoch, v samotnej podstate rovnakých relácií. A ja byť na ich mieste - spokojný by som rozhodne nebol.

Ale v duchu hesla "všetko zlé je na niečo dobré" - mám aspoň jasno, čo v nedeľný večer už určite pozerať nebudem. Teda iba ak by som priam bytostne zatúžil po sebatríznení a podľahol túžbe zasa raz na niečo nakydať ;o) A keď je reč o ČT1 a nedeľnom večere - José Pinheiro a jeho "Navarro" to istí...

7 Comments:

Anonymous Anonymný said...

tak slovenského krausa som si pozrela raz a stačilo! Trápne, suché, mŕtve, darmo český kraus nasadil latku veľmi vysoko.

16 apríla, 2006 10:44  
Blogger holotrt said...

Germa: úprimne - keď som na to narazil v TV, bol som fakt zhrozený a znechutený. Krausova nepohotovosť zjavná, slovný prejav "hmm, eehmmm" silnep ripomínajúci Vl.Remka no a tá kapela.... ktorá nie je schopná sa ani v tych jingloch zohrať a spoločne nájsť.... bleeeee

16 apríla, 2006 12:27  
Blogger dusoft said...

krampol - to bolo ohladne ceskej verzie? tam funesa daboval filipovsky

17 apríla, 2006 20:11  
Blogger holotrt said...

Dusoft - presne tak, Filipovský. Ale po jeho smrti sa objavili filmy doposiaľ nenadabované a jediným vhodným kandidátom bo J. Krampol... videls som asi dve komédie s jeho dabingom, no dalo sa - ale Filipovský bol Filipovský. Ako sám Funes dokonca povedal - lešpí ako on sám. A preto som napísal, že už ani ten Krampol nebol to Pravé orechové...

17 apríla, 2006 20:25  
Anonymous Anonymný said...

Tieto formáty zábavných show sú si asi dosť podobné na celom svete. Ja som kedysi pozerával dlhý čas Stefana Raaba a jeho TV Total... tiež to už išlo časom dole vodou.Na ČT som videl asi len jednu časť (s Monikou Beňovou ako hosťom - pokiaľ si nemýlim relácie:-)) a celkom som sa pobavil.

25 júna, 2006 09:15  
Anonymous Anonymný said...

Pořad Jana Krause, který zde vychvalujete, je do detailu bez licence okopírovaná show americké stanice NBC. Více zde: http://virtually.cz/art.php?art=10686

26 februára, 2007 00:05  
Anonymous Anonymný said...

pises tu akoby tento format vymyslela ceska televizia alebo sam kraus, relacie tohoto typu sa vysielaju po celom svete. este pred andym krausom to u nas chvilu skusal aj markovic ale dopadol este horsie

05 októbra, 2007 23:12  

Zverejnenie komentára

<< Home